* Ο «Ιλισσός» ήταν μηνιαίο, εικονογραφημένο περιοδικό, το οποίο εκδιδόταν στην Αθήνα από τον Μάιο του 1868 ως τον Απρίλιο του 1872.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ιλισός ή Ιλισσός ή Σιλισσός ή Ειλισσός ή ρέμα της Καλλιρρόης (κατά τον Παυσανία, λέξη πελασγικής προέλευσης με προελληνική ρίζα), ήταν ονομαστός ποταμός των αρχαίων. Οι Αθηναίοι θεωρούσαν τον Ιλισό ιερό και στις όχθες του διατηρούσαν βωμούς πολλών θεών, όπου τελούνταν τα ‘’Μικρά Μυστήρια’’, τα οποία σχετίζονταν τόσο με τα ‘’Ελευσίνια’’, όσο και με ‘’Διονυσιακές’’ τελετουργίες. Σύμφωνα με μαρτυρία του Στράβωνα, ο Ιλισσός ήταν “χειμαρρώδης, το πλέον θέρος δε μειούται τελείως” (το μεγαλύτερο μέρος του καλοκαιριού), ενώ ο Πλάτων τον αποκαλεί “υδάτιον” (ρεματάκι).

Η Φωτό Μου

Καθημερινά... με τον Πάνο Αϊβαλή // Επικοινωνία στο email: kepeme@gmail.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν' ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Μετάφραση - Translate

Άνθρωποι και Φύση πάνω από τα κέρδη

Τρίτη, 5 Σεπτεμβρίου 2017

Ο «Ιλισσός» ήταν μηνιαίο περιοδικό (από τον Μάιο του 1870 δεκαπενθήμερο) που εκδιδόταν στην Αθήνα από το 1868 ως το 1872

γράφει ο Νίκος Κουτσούμπος,*


Ο «Ιλισσός» ήταν μηνιαίο περιοδικό (από τον Μάιο του 1870 δεκαπενθήμερο) που εκδιδόταν στην Αθήνα από το 1868 ως το 1872. Στη βιβλιοθήκη του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου βρίσκεται η πλήρης σειρά του περιοδικού.
Ο εκδότης του, νομικός Θαλής Αντωνιάδης, γράφει για τον «Ιλισσό» και την ύλη του στο πρώτο τεύχος: «... η καταχωρούμενη εν αυτώ ύλη έσεται ποικίλη [...] ίνα τούτο καταστή επιτήδειον διά τε το σπουδαστήριον του επιστήμονος καθώς και το δωμάτιον του σπουδαστού και παντός φιλαναγνώστου. Λυπούμαι μάλιστα [...] διότι δεν θα δύναμαι να καταχωρώ εν αυτώ [...] και τα ενδύματα του τελευταίου συρμού των Παρισίων...». Απευθυνόμενος προς τους αναγνώστες προσθέτει: «Πάσης ύλης διατριβή παρά συνδρομητού τινος πεμπομένη ημίν και παρ' αυτού υπογεγραμμένη γενήσεται δεκτή, αρκεί να μη αντιβαίνη εις τα χρηστά ήθη, να μη έχει πολιτικόν σκοπόν, διότι ο Ιλισσός ουδέποτε αναμιχθήσεται εις πολιτικάς διαμάχας...».
Η ύλη του περιοδικού ήταν πράγματι ποικίλη. Περιελάμβανε θέματα φιλολογικά («Η α' έκδοσις του Ερωτοκρίτου», «Θεοκρίτου ειδύλλιον Α'», «Βίωνος του Σμυρναίου ειδύλλιον Β'» κ.ά.), αρχαιολογικά («Περί Παναθηναϊκού Σταδίου», «Ο εν Εφέσω ναός», «Ανασκαφαί εν Τρωάδι επί του όρους Ισαρλίκ» του Ερ. Σλήμαν κ.ά.), βιογραφικά (Μπελλίνι, Ροσίνι, λόρδος Βύρων, Πυθαγόρας, Λαμαρτίνος, Ραφαήλ κ.ά.), κοινωνικά, ποικίλα, επιστημονικά (ιατρικά, φυσικά κτλ.), ηθογραφικά, λαογραφικά, περιγραφικά-περιηγητικά (Σκύρος, Αβησσυνία, Γερμανία, Νότιος Αφρική, Θιβέτ, Μιλάνο κ.ά.). Δημοσιεύονται επίσης ποιήματα (είτε γνωστών και καταξιωμένων ποιητών, ελλήνων και ξένων, είτε αναγνωστών), διηγήματα, μυθιστορήματα και θεατρικά έργα (τις περισσότερες φορές πρόκειται για μεταφράσεις έργων ξένων δημιουργών), στατιστικές, αναφορές σε δημόσια έργα, εφευρέσεις, καθώς και στην καλλιτεχνική δραστηριότητα της εποχής (μουσική και θέατρο) και αρκετές εικόνες (ξυλογραφίες).
Διευθυντής και εκδότης του περιοδικού αναλαμβάνει, από το 1870, ο Ι. Χ. Κουρτέλης. Το περιοδικό διέθετε ανταποκριτές σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας αλλά και στο εξωτερικό (Κωνσταντινούπολη, Αίγυπτος, Μάντσεστερ, Βάρνα, Παρίσι). Συνεργάτες του διετέλεσαν οι Σπ. Λάμπρος, Κ. Σάθας, Τ. Αμπελάς, Ι. Καμπούρογλου, Σ. Μιλιαράκης κ.ά., ενώ σημαντική και αξιοσημείωτη είναι και η γυναικεία παρουσία (Αι. Χρηστομάνου, Κ. Αντωνιάδη, Μ. Μπέτσου, Φ. Οικονομίδου).
Ο «Ιλισσός» σκόπευε τόσο στην επιμόρφωση του αναγνωστικού του κοινού όσο και στην ψυχαγωγία του, και το ύφος του γενικά χαρακτηρίζεται από μια ανάλαφρη και κάποτε χιουμοριστική διάθεση.
____________

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου